fredag, augusti 09, 2013

sommarens soundtrack - så lär kommunismen

Kåldolmar & kalsipper har helt dominerat sommaren 2013. Bianca som är 6 år följde med mig till Parkteatern i Rålis och kunde sedan inte sluta vare sig sjunga eller prata om föreställningen, så vi gick dit en gång till hela familjen. Dessutom fick jag raskt införskaffa Nationalteaterns  originalinspelning, och den har gått varm i synnerhet i bilstereon under sommarens många långa bilresor till både Sälen och Malmö. Först lärde de sig låtarna och sedan replikerna.


Roligt att ha fångat Elton på film när han som tvååring hör musikalen som ska förändra hans liv (låt oss säga så här: numera kallas han Yll-ton) och hur han faktiskt diggar redan från första takterna...

Den andra dundersommarhiten här hemma är en skön kontrast till Kåldolmar & Kalsipper, nämligen Ooh la la med Britney Spears, från Smurfarna 2 (som vi inte sett. men tvivlar på att den avslutas med budskapet Älska! Dansa! Rösta!)

Isobel och Bianca tycker att Britneys söner är helt bedårande, men det tycker faktiskt inte jag. Jag förstår inte ens hur man lyckas se så frånvarande och oengagerade ut (som i sista refrängen.)

Avrundar med en skiva som jag inte lyssnat på men tycker mig minnas från nån dagmamma eller nåt i början av 1980-talet. Hur tyckte någon att det var en god idé att göra ett album med Banarne i Smurfland?
Den kommer jag inte presentera för mina barn. Som kronan på verket har ju Trazan & Banarne faktiskt gjort en egen inspelning (och en video) av Vi cyklar runt i världen (från just Kåldolmar & Kalsipper).

Inga kommentarer: