onsdag, februari 06, 2013

har podcaster amnesti mot källkritik?

Man skulle kunna tro att det är självklart för mig att springa till musik, men (till skillnad från t.ex. bilkörning och matlagning) det är faktiskt enda tillfället jag har ro att lyssna på pratradio. Och nästan alltid podcaster.
Filip & Fredriks podcast är såklart den heligaste, den som ger veckans bästa runda.

Men även om jag blåögt tar till mig det mesta de snackar om, har jag börjat fundera över om podcaster, även sponsrade sådana, ses som en frizon från sanning?
Räcker det med att säga "det sägs att..", "myten säger..." eller "men jag har för mig att..." för att köpa sig fri att säga vad man vill?
Och jag menar inte alla [tv-personligheter] de påstår vara "ett AS" utan mer t.ex. förra veckans avsnitt när de inledde med att mena att Astrid Lindgren förmodligen var lesbisk - antingen konstant, eller bara på ålderns höst - enbart grundat på att en annan kvinna befann sig i hennes hem under ett intervjutillfälle.

Tveksamt om kvällstidningarna hört det här. Borde det inte bli raserier och löp, av att (felaktigt eller sanningsenligt) outa sveriges nationalklenod sådär i en handvändning..?

Inga kommentarer: