onsdag, juni 14, 2006

sommarpsalmer

Idag var det uppenbarligen skolavslutning, för det var idel välkammade pojkar och skirt uppklädda flickor jag såg från mitt fönster. Alla åt glass. Gör man det nuförtiden? Och varför är de inte i kyrkan? Brukar de inte vara det alls, eller är det bara för de senaste larmrapporterna om att det är diskriminerande och rentav rasistiskt?

Vi var alltid i kyrkan på skolavslutningen, när jag gick på låg- och mellanstadiet. Vår skola hade helt enkelt inte någon tillräckligt stor samlingssal, och ingen är så dum så att de sätter full tillit till sommarvädret och skolgården. Och låter inte psalmerna bättre i kyrkan (eller man får kanske inte sjunga svenska sommarklassiker heller längre)??

Skolavslutningsrepertoaren kanske har bytts ut helt, fast det borde ju jag ha märkt av, eftersom jag kusligt nog aldrig riktigt lämnat branschen. Den blomstertid nu kommer är jättefin, mycket finare än Idas Sommarvisa. I denna ljuva sommartid har nog utgått helt, jag tror inte att några barn kan den. Men sen sjunger de säkert Nu grönskar det i dalens famn, den är ju käck (yes, det är Bach.) Den allra vackraste är den som bara heter Sommarpsalm, alltså En vänlig grönskas rika dräkt. Fast jag kan tänka mig att den är för svår att sjunga "rent allmänt", och det krävs ju nästan en 3-4-stämmig kör för att den ska bli sådär sjukt snygg. Om jag nån gång pallar jobba som musiklärare på en grundskola så ska mina elever definitivt sjunga Ute blåser sommarvind iallafall, det är en gravt underskattad sommarsång.

1 kommentar:

Anonym sa...

Den hör till favoriterna...