torsdag, oktober 26, 2006

sälja musik tvärtom

Vet inte ifall detta är att gå fram eller tillbaka i utvecklingen egentligen, men jag gillar idén:

Efter stenkakan, 45-varvaren, kassetten, flexidiscen, maxi-CD:n och den digitala nedladdningsversionen kan nu USB memory stick läggas till avdelningen singelformat.
Det är brittiska softpopparna Keane, inget band man direkt associerar med tekniska landvinningar, som släpper nya singeln »Nothing in My Way« som limiterad datapinne i Storbritannien.
Men då får man låten, videon, screensavers samt en länk till en specialsida på nätet och en alternativ låtversion. Och det är bra, jag tror att det är då det går att verkligen sälja, om man får lite mer än bara låten. Om man inte nämbart bryr sig om ljudkvalitet så kvittar det säkert om man laddar ner den från DC++. Vad är det för låt förresten, har inte jag Keanes album...kan inte påminna mig om Nothing in my way?
För en månad sedan läste jag på sydsvenskan.se om ett Malmö-band som också hoppas kunna sälja genom att göra "tvärtom":
När Lamont släpper singeln ”Rather Do It” den 25 september blir det inte i traditionellt form, det vill säga förinspelad musik på cd placerad i skivfodral. I stället läggs låten ut på bandets hemsida för gratis nedladdning och så får man köpa de fysiska delarna separat.
Redan nu kan man beställa ett kit för 25 kronor innehållandes en tom skiva, konvolut och omslag med texter, bilder och information på hemsidan. Själva brännandet får köparen sköta själv.
Läs hela artikeln här.

1 kommentar:

Anonym sa...

Frågan är vad man köper egentligen. Ett USB-minne med en bra låt som följer med på köpet eller en singel?
Har USB-minnet ett skivomslag?