tisdag, augusti 14, 2007

seeqpod

Det är inte olagligt att lyssna på streamad musik över nätet. Även om det ofta är mer omständigt att googla fram nån sida med lyssning, än att ladda ner.

Men det finns en bra sökmotor, SeeqPod, som extremt snabbt scannar igenom miljoner sidor när man söker på en låttitel/artist/ord. Alla låtar man är intresserad av, och vars lilla pil man klickar på, hamnar i en spellista vid en liten spelare på samma sida. Man behöver alltså inte ha något annat program öppet. Det verkar dock inte som att SeeqPod scannar myspace-sidor, för jag kan inte påminna mig om att ha fått upp nån länk till myspace.

Det finns även en "discover"-funktion, som jag tror är till för att man ska hitta liknande musik som den man sökte efter. Fast det känns som om den funktionen "hänger sig" för mig. Man behöver inte vara registrerad för att använda SeeqPod, det är bara att skriva in ett sökord direkt på startsidan. Men det går även att spara sin playlist, och då borde det krävas någon slags inloggning.

Jag tycker inte att det är lönt att göra spellistor för låtar man redan äger, men om man t.ex är sugen på att höra olika tolkningar av samma låt (tex covers) så kan man bli sittande ett tag. Liten varning dock för att filnamnen kan vara långa och krångliga och ibland inte innebära att det är just den låt du sökte, det kanske är en annan låt från samma skiva.

SeeqPod kan mycket väl bli nästa stora grej. Fast bara det inte utvecklas för mycket, med alltför många nya dyra funktioner, så att det blir långsammare. Jag tror stenhårt på att människor är trött på avancerade, om än mulitfunktionella sajter, och åtminstone vill kunna ha möjlighet att välja något enkelt...

Inga kommentarer: