måndag, oktober 15, 2007

om återvinning av presentpapper

Som en god medmänniska så miljö-bloggar jag denna måndag.
Jag har flera gånger - oftast i slutet av december - funderat på var och hur och om man ska återvinna omslagspapper, och efter den gångna veckans ettårskalasfirande beslöt jag mig för att googla lite.

Jag använder nog helt fel sökord, för det är inte mycket jag får fram, men helt klart är det att
julpapper bland tidningspapper försvårar avlägsnandet av tryckfärg och orenheter då det innehåller mycket färg, tejp och etiketter.

Man ska INTE lägga presentpapper bland returpapper tillsammans med tidningar och reklamblad, utan bland returkartong.
Det här är direktiv som gäller finsk sopsortering, det står väl "pappersförpackningar" i Sverige. Annars är vanliga soppåsen bättre, för då bränns det.

Att julpapper och presentpapper nästan jämt har färgtryck kanske inte går att göra så mycket åt, men en miljövänlig tejp borde väl inte vara så svår att ersätta plasttejp med?
(Plast = olja, olja = dåligt.)
WWF säljer en brun packtejp av återvunnet papper, så frågan är om vi måste ha osynlig tejp på presenterna. Sån där gammaldags lack är ju i och för sig stiligt, men inte särskilt smidigt, särskilt inte i affärerna.

Jag återanvänder ofta presentkartonger, vet inte om det ska kallas lathet eller snålhet, men det känns väldans onödigt att slänga bort en fin kartong när man vet att man själv står där minst en gång i månaden och ska slå in en present.

Hmm, julklappspapper, alltså...det är enkelt att bestämma att man själv ska köpa ett stilrent, brunt oblekt papper, och strunta i att tejpa och bara använda röda tygband.
Men jag tror många tycker att halva grejen med att handla julklappar i sista minuten är att någon annan slår in i snygga paket (med logotype...) redan vid kassan.
Som vanligt, det är företagen som borde göra något.

Och ja jag vet, ingen kan göra allt men alla kan göra något. men hur mycket hjälper det att vi svenskar, som är ekande få, lägger vårt julklappspapper i det rätta kärlet, om Peking har tre miljoner bilar och det registreras 1400 nya varenda dag...

Inga kommentarer: