fredag, november 23, 2007

you're going to reap just what you sow

När jag kom in på mitt spinningpass i lördags, så spelades en horribel danceversion av fina Perfect Day. Eftersom detta tillhör vanligheterna på alla gym jag besökt, dvs att använda sig av technotrashade tolkningar av gamla låtar, så brydde jag mig inte. (Fast på ett bodypump-pass fick jag höra dansversionen av den redan från början urdåliga Truly, madly deeply TVÅ gånger. Jag kunde aldrig gå dit igen.)

Men i slutet av timmen,när man skulle varva ner, så kom Perfect Day igen, i originaltempot och med Lou Reed som inledde. Då var jag tvungen att fråga vad det var. För det här BBC-collaget hade jag helt missat. Vilket i och för sig inte gör så mycket. Men det är traditionell välgörenhetspop, alltså typ 30 artister som sjunger en rad var, ibland ännu mindre (då är det faktiskt inte lönt tycker jag).
Videon i sig stöder ingen annan verksamhet än tv-licensen, men låten släpptes sen på singel till förmån för Barn i Nöd. hur som helst kunde inte Bono hålla sig borta.
David Bowie och Boyzone kändes självklara, men man blir lite glad av att se indiepojkar som Evan Dando och Suede-Brett blandas med countrydamer som Emmylou Harris och Tammy Wynette (ja hon är död, men det är en 10 år gammal inspelning)
Men ingen behövde nånsin stå sida vid sida, alla gör sitt klipp separat.

Lou Reed ska ha sagt "I have never been more impressed with a performance of one of my songs", men jag tycker han gör den ytterst fint på egen hand...

Inga kommentarer: