torsdag, december 20, 2007

it's too late to apologize

Det är inte ofta jag längtar efter att höra en särskild låt som är ny, men när det ändå händer så har det motsatt kommersiell effekt.
För jag behöver ju bara zappa runt mellan musikkanalerna så kan jag höra den flera gånger i timmen. Och då har jag inte ens orkat sätta på reklamradiokanalerna.
(Det är alltså inte ens lönt att tanka ner en enstaka ny hit.)

Men jag började fundera på vad Timbalands respektive bandet One Republics egentliga funktioner var i Apologize. Videon här är över ett år gammal, och låten är i original, dvs innan Timbaland drog ner gitarrkanalen, lade till ett trumbeat och började dirigera inifrån kontrollrummet...

Jag trodde att jag skulle tycka bättre om originalet, men det gör jag faktiskt inte. Även om melodin sjungs likadant så känns det mer som en medioker amerikansk rocklåt. Undrar hur Timbaland kom på att han ville samarbeta med One Republic, och varför han ändå valde att göra ett såpass litet ingrepp på en redan släppt låt..?

Inga kommentarer: