onsdag, juni 25, 2008

the uppläsning of hallelujah

Tydligen säljer en förkortad version av Bibeln som ljudbok, bättre än självaste Liza Marklund, åtminstone på Statoilmackar. (Undrar vad den heter? The Best of Bibeln?)

Det kanske inte är så dumt att susa fram på motorvägen och lyssna till några Johannesbrev eller Moseböcker.

Jag har inte riktigt anammat trenden med ljudböcker, kanske främst för att man inte kan lyssna på musik samtidigt, och för att det trots allt är lättare att direkt läsa om en mening man missade, än att "spola tillbaka", om det är oväsen runt omkring.

Sådana som verkligen intar ljudböcker på rätt sätt, läser de en annan bok vid sidan om också? När man frågar "läser du nåt kul just nu?", svarar folk då typ "Ja, jag läser Orhan Pamuk men har Marian Keyes i mp3-spelaren"?

En bok jag faktiskt lyssnade på, förra sommaren, var Snabba Cash, de sista kapitlen eftersom jag inte hann läsa ut boken. Därför passar det extra bra med DN:s sommarpresent Aldrig fucka upp nu. Jag måste ladda ner omgång två nu. Kanske det kan bli en anledning att gå till gymmet? Att ha en riktigt spännande ljudbok, men att tvingas gå i en trappmaskin för att få lyssna vidare?

Inga kommentarer: