tisdag, augusti 12, 2008

this charming man

Även om jag inte redan hade läst alla Marian Keyes böcker, så hade jag nog inte kunnat motstå den här, döpt efter en The Smiths-låt. (Det finns ingen svensk titel än, undrar hur det ska gå?) Huvudpersonen, den inte särskilt charmiga Paddy de Courcy, är en irländsk politiker, som inte själv kommer till tals på så många ställen i boken.
I stället handlar det om tre (egentligen fyra, men det är knappt) tjejer som alla haft med honom att göra. Kanske hade storyn funkat bättre i filmformat, så man hade fått se hur otroligt snygg och sexig och bedårande denne Paddy faktiskt är. Som det är nu fattar man redan i första kapitlet att han är en stor skit. Historien börjar med att media annonserar att han ska gifta sig, vilket kommer som en stor överraskning, inte minst för hans flickvän, eftersom det inte är hon som är bruden.
Inblicken i irländsk politik kanske är av intresse för en del (inte mig), det funkar inte riktigt som i Sverige. Fast Marian lyckas ge en bild av hur en 35-årig mamma kan vara grav alkoholist, hur en underbetald journalist arbetar och hur transvestiter (förlåt, cross-dressers) nätverkar med varandra. Boken är alltså klart läsvärd och underhållande, men den förändrar inte mitt liv.
Med sina 675 sidor var det inte den smidigaste boken att ha med sig till stranden i sommar, fast jag vet många som anser att Marian Keyes skriver den främsta solstolslitteraturen i världen. Tack vare att jag läste den på engelska varade den ett tag, annars brukar det ta mindre än en vecka att läsa hennes böcker. Jaha, nu får jag vänta minst ett år till nästa bok. Suck.

1 kommentar:

Anonym sa...

Heej mitt namn är Joanna! Jag håller på att läsa Marian Keyes "This Charming Man", men under tidspress. Man fick nämligen välja bok i engelskan (jag är 17, går i tvåan) och jag valde denna, har läst alla hennes andra och kunde inte motstå... men att läsa en bok på 675stidor.. och på engelska. det tar tid.

så jag undrar, hemskt att fråga, om du kunde avslöja vad som händer med de tre(fyra) huvudkaraktärerna, så att jag kan slippa ligga dag ut och dag in med boken. jag har läst 200sidor och 500to go, hinner inte det på fem dagar. Snälla. Skicka svar till; Joannabylling@hotmail.com ps; jag kommer inte öppna mailer föränn jag är hopplöst ute:) Tack på förhand!