fredag, oktober 10, 2008

dags å läsa ordentligt, dags å skriva rätt

Alltså. "Och" respektive "att" är inte samma ord. Inte ens nästan. Det är enbart för att de båda hafsigt uttalas som å som de förväxlas.
Jag fattar inte hur tidningsartiklar, ännu mindre böcker, kan släppas igenom korrekturläsningen med fel val. Det händer ju varenda vecka!
Nej, det heter inte dags och stiga upp. Nej, det heter inte går och äta.

Iallafall, jag kollade på menyn hos ganska nya restaurangen Fredhälls, som jag inte ätit på än. De kan även ta hand om events, men vem vill boka in sig hos nån som använder följande rubrik: Har du nått och fira?
Det är dessutom dubbelfel. (att förkorta något till perfekt av ).
Maten är säkert god, men de borde nog sparka sin pr-byrå eller layoutare.

Och det kan inte bara vara jag som är petig och gnällig. Det finns tusentals som skriver bra där ute, är det ingen annan som förundras (och irriteras!)? Jag tycker inte det verkar som att rätt person sitter på rätt jobb alla gånger.

Inga kommentarer: