torsdag, januari 29, 2009

ecuador i nästa årtusende

Jag har "laddat ner" - eller vad säger man om nån annans frivilligt utdelade Spotifyspellista?? - TOPSIFY SWE TOP 40 CHART, som alltså är den svenska topplistan, och den uppdateras varje vecka. Åh vad bra om man vill vara down with the senaste hitsen, det ingår ju i mitt jobb att veta vad kidsen lyssnar på.

Men ibland undrar jag om jag fått rätt lista. För kan en topplista vara så dålig. Jag menar inte att låta fisförnäm eller föråldrad eller besserwisser eller ens indie. Men jag tror fan att Svensktoppen har högre kvalitet.
Varför ligger Om du lämnade mig nu kvar på TOPPlistan? Och Curly Sue? Kom inte de låtarna för två år sedan? (de kanske ligger kvar på Svensktoppen också, men den listan verkar sträva efter att slå sina egna långliggar-rekord).

Iallafall. Det är något fel på mig också, när jag känner igen en sampling från en-gammal-dålig-låt-jag-aldrig-lyssnade-på i en-NY-dålig-låt-jag-aldrig-kommer-att-lyssna-på.
Lorentz & M. Sakarias använder sig av Sash!:s Ecuador i sin slöa rap-låt Mayhem.

Spontant skulle jag gissa att de vill sälja...ta-da...ringsignaler.
Man hade väl inte polyfona ringsignaler i mobilen när det begav sig 1997 (då hade jag typ en Nokia 3210, som alla andra) men det är just till det ändamålet Ecuador-slingan skulle funka bra.

Inga kommentarer: