fredag, mars 20, 2009

avskaffa monarkin - sen då?

Igår var jag på ett hyfsat intressant panelseminarium, Avskaffa monarkin - sen då?
Fyra paneldeltagare, alla överens om att republik är nödvändigt MEN med olika åsikter om hur republiken ska vara, diskuterade. Kvällen avslutades med vars en ganska skämtsam idé om hur det egentligen kommer gå till när kungahuset avskaffar sig själva. (Alla verkar vara överens om att kungen först ska backa tillbaka för Victoria, och att hon efter ett tag bestämmer sig för att lägga ner skiten.)

Det kom upp tydliga hintar om att Daniel Westlings gym är värsta skatteparadiset i vilket det fifflats rejält, och att det då inte går att göra honom till äkta make till regenten. (Fast personligen tror jag att en separation hade legat mig närmare till hands, om min pojkvän sedan såpass många år fört mig bakom ljuset hela tiden, snarare än att ändra statsskicket.) Och drottningen säger så sent som idag att "Daniel är en väldigt trevlig man". Det är sånt som gör allt så trååkigt. Det behövs nåt lik i garderoben för att man ska orka engagera sig. Gift dig med nån som "gjort en Mette-Marit" istället.

En annan idé var att Victoria och Daniel får ett gäng barn, vilka de inte vill utsätta för det ständiga påtrycket - och erbjuder prins CP att ta över, men han tackar nej, och allt läggs ner.
Jag tror inte riktigt på den idén heller, så tråkig är jag. Möjligen tror jag att det blir svårt att vara mamma/pappaledig som regent, men de lär inte behöva regera Sverige på de närmsta åren ändå.

En sorglig teori om hur arvsmonarkin går i graven är ju annars om de inte kan få några barn. Hovet borde skämmas som bokstavligen tvingar en fertil (?) kvinna att vänta med barn tills efter 33. Hela idén med arvsmonarkin som vi har idag bygger på att föda barn (inom familjen) som ärver ämbetet.
Den arvsrätten kan inte ersättas av någon annan, eftersom det inte finns något sätt att ta fram den statschefen. Som jag har sagt förr, t.o.m. en dokusåpa vore rättvisare. Eller att den sittande regeringen utser en statschef?

Nästan 300 000 gånger har förlovningstillkännandet visats på youtube - bara den versionen som Hovstaterna själv lagt upp. (Varför de lagt upp två identiska klipp är oklart.) Dessutom har 24 000 personer tittat på samma film på samma sajt men upplagd av Expressen.
Nu undrar jag varför Hovstaterna valt att stänga av kommentarsfunktionen?
Är det bara fegt, eller säger det något om nivån på demokratin och yttrandefriheten?

Inga kommentarer: