onsdag, mars 11, 2009

medealand & hotellweekend

Läser jag en filmrecension till som hyllar Noomi Rapaces punkiga hacker så spyr jag.
Jag kommer definitivt aldrig att se den filmen.
Vad är en punkig hacker? Är det bättre eller sämre än en nördig hacker?
Betyder inte "punkig" på något sätt revolterande? Det är väl alla hackers isåfall. De jobbar ju inte direkt efter gula handböcker som heter Windows 98 for dummies.

Men jag såg Noomi IRL (ahahaha) när hon spelade Medea i pjäsen Medealand på Elverket i helgen. Elverket är alltså en "filialscen" till Dramaten, där alla pjäser jag ämnar se verkar gå, därför har jag aldrig varit på en äkta dramatenuppsättning, men åtskilliga på Elverket.
Av någon anledning innehåller de föreställningarna ofta nakenscener, sex och mord. Undrar om det är regissörerna som tror att det ger mer äkthet till ett sceniskt samlag, om man visar en riktig, blek, mansrumpa?

Förutom Noomi, så hade Shanti Roney en av huvudrollerna. Han var vass, men det stjälpte snarare än hjälpte att jag tidigare på dagen hört honom läsa en lågstadieuppsats i P3, om sitt besök på Legoland som åttaåring.
En - ovanligt liten- roll spelades av Nina Gunke! Min pojkvän, teaterfreaket, visste inte vem hon är! VA!? Rebecca Bovallius! Okej, man kanske inte bara ska referera till Skilda Världar. Eller Tomten är far till all barnen. Jag kom faktiskt på Medicinmannen också.

Även om vi hängde kvar på Elverket för några drinkar, så är det väl konstigt att längta efter att gå hem, när man har barnvakt?
Men det var en sån kväll, som händer nån gång om året, när min sambo lyckas överraska mig med att boka ett lyxigt hotellrum.
Han låtsas att vi bara ska äta lunch i stan, men checkar in oss på hotell. Och sen får jag skriva en lista, så åker han hem och hämtar allt vad jag vill ha för natten, och jag stannar kvar och badar eller shoppar. Det är faktiskt kärlek.

Inga kommentarer: