onsdag, mars 04, 2009

så nära en demokratisk monarki man kan komma?

Eftersom Sverige tyvärr inte verkar bli en republik på ett tag, så erbjuder Aftonbladet en mer demokratisk form av monarki!

Idag får vi, den svenska befolkningen, rösta om vem prins Carl Philip ska bli tillsammans med, eftersom hans långa gamla förhållande tydligen tagit slut (vilket hovet förmodligen vägrar bekräfta. De vägrar ge oss ett enda uns skvaller för skattepengarna.)

Av de föreslagna kvinnorna, som alltså lyckats ta sig till någon slags prinsfinal, tycker jag att prins CP ska välja den enda jag inte vet något om, bara för det roliga namnet: Bonde-Hanna Johansson. Fast Carolina Gynning var också ett bra förslag, kan inte hon och prinsen åka på lyxiga rivieraresor och segeltrippar tillsammans?

Mina medrepublikaner har ibland en irriterande förmåga att nämna mänskliga rättigheter som en orsak till att avskaffa monarkin i Sverige. Att även de kungliga ska få gifta sig med vem de vill, tillhöra vilken religion de vill, osv.
Det tycker verkligen inte jag.
Inte för att det spelar mig någon roll om Victoria tar sig en man av folket, men jag tycker visst att regeringen och kungen ska godkänna valet (allra helst hela svenska folket, t.ex. via en kvällstidningsenkät).

Det finns inget som heter en modern monarki.
Det är som att säga en fyrkantig cirkel.

Och det ska inte vara för bekvämt att vara kunglig.

Vänner av tradition (ja, jag syftar på alla som är för monarki) borde dessutom föredra en prins som kom ridande på en vit springare och hojtade nedanför slottsfönstret för att anhålla om prinsessans hand.

Inga kommentarer: