fredag, mars 06, 2009

skiljer sig bäst som skiljer sig sist?

Visst är det jättestörigt när man läser eller hör något andrahandsskvaller om någon, och enbart därför klickar sig fram till deras egna hemsida eller blogg - bara för att naturligtvis mötas av låtsas-som-det-regnar-kommentarer?

Alex Schulman skrev (till slut?) "Så här är det: Katrin och jag separerar", och det är ovanligt.
Det är uppenbart att det finns folk som inte vill att detaljer om deras privatliv ska vara förstahandsinformation från dem själva. För nog fattar de väl att rykten kommer ut ändå? Skilsmässohandlingar är offentliga i Sverige!
Well, varken Britney eller Pernilla Wahlgren har vid sina separationer agerat annorlunda än kärnfamiljens yttersta förespråkare Linda Skugge.

Visserligen står det nu endast "Tre döttrar" under punkten Familj i Lindas "info-spalt", men för övrigt bloggar hon bara musikvideos från tyska industrirockband, och skriver jag har haft en sån bra dag [...] åt en kanonlunch på Riche - samtidigt som Expressen publicerar inte bara nyheten om att hon lämnat in skilsmässoansökan igår, utan även ett påstående om att mr Skugge numera är tillsammans med Sahara Hotnights-Maria.

Paret ska ha visat sig ute i offentliga sammanhang, och då tycker jag faktiskt synd om Linda. Hon gick själv väldigt hårt åt Kristian Luuk och Carina Berg, när de tillsammans var nykära, fnissiga och pussgulliga i morgonradio, som kunde höras av Kristians barn i lågstadieåldern, och deras kompisar och föräldrar. Hur illa till mods barnen (och exfrun) måste känna sig av såna uppenbara anledningar till att deras familj splittrats.

I en krönika (strax dessförinnan) dissade Linda faktiskt hela Kristian Luuks nyförälskelse som sådan. Kom igen, du är ju nästan 40 bast Krille. Sansa dig. Det är ju så dumt att bara ge upp. En vuxen karl som får passion för nån yngre tjej, please sansa dig. Alla ni som ger efter för nån fånig Passion, vet ni inte att passionen efter nåt år blir lika tung vardag som den ni ville slippa?

Eller Varför sätter man sina egna behov före barnens? Vad är det som lockar så? Ett spännande sexliv? Själv skulle jag leva i celibat resten av mitt liv om det var vad som krävdes för att mina döttrar skulle ha det bra.

Dessa orden lär bli citerade ofta.
Åtminstone av folk som gärna vill säga haha, vad säger du nu då.

***************
Så säger inte jag. (Även om det förstås nånstans är befriande att även folk med ett till synes perfekt liv kan drabbas av motgångar.)
Jag är tvärtom alldeles för rädd för det där haha-lika-gott-åt-dig/ja-där-ser-du-du-hade-inte-det-så-bra-va.
Jag vågar inte säga att jag har det jättebra, att jag är mer kär i min fina sambo än någonsin, eller knappt att jag är skitglad för vår smarta snygga dotter.
Man får säkert igen det. Och då kommer jag att bli en ful 37-årig varannan vecka-förälder - när alla som är singlar nu till slut har slagit sig till ro.
Som ett slags efterhandsstraff, bara för att man svarar ett uppriktigt "bra!", om någon, på allvar, skulle fråga hur man verkligen ha det.

1 kommentar:

Nemo sa...

Utan att ha läst vare sig Schyman eller Skugge särskilt ingående tror jag båda menar att det är bättre att gå isär än att stanna kvar på grund av att det är bekvämt, tryggt och stabilt för ekonomin.

Om DET är en trend - att det skapas en större lätthet i den frigörelseprocessen - där kärleken sen länge är död o begraven och äktenskapet bara utgör en förvaltningsmässig plattform, så välkomnar jag den