onsdag, april 15, 2009

var fan är min vinyl?

Idag är det 60 år sedan den första vinylsingeln släpptes, skriver SvD.
Det är även 6 eller 7 år sedan hela min vinylsingelsamling försvann.
Jag hade ca 50 stycken 45-varvare, förvarade i en kylväska med Pripps Blå-reklam. Där låg de stadigt och säkert. Fast inte hur säkert som helst tydligen, eftersom de är helt borta. Det måste ha varit i samband med någon flytt, eller utflytt, snarare. Jag har bott på ganska många adresser i Stockholm, ibland med mer eller mindre tvivelaktiga människor.

Det fanns verkligen allt möjligt bra där. Från mina första egna inköp på 80-talet, som Pet Shop Boys och Madonna, till äldre skivor som varit mina föräldrars eller som jag köpt på skivmässor.
Det fanns originalsinglar med Elvis och Rolling Stones. Och den allra finaste var en Beatles-singel med (min dåvarande favoritlåt) We can work it out/Daytripper, som jag bytt till mig av en busschaufför i Malmö. (Han fick Rolling Stones Time is on our side, som egentligen tillhörde min morbror.)

Jag tänker ofta på mina förlorade skivor. Även om det säkert går att göra en Spotify-playlist som motsvarar samlingen, så minns jag nästan när, var (och varför) jag fick varenda skiva.

Jag har till och med funderat på att skriva till en spåtant i nån veckotidning och be henne titta efter dem...

Inga kommentarer: