lördag, juni 27, 2009

hi - my name is...

Igår skickade vi äntligen in Anmälan om namn till Skattemyndigheten. Det måste göras inom 3 månader från barnets födelse, och det började brinna i knutarna. Vad händer annars, undrar ni då, och vad jag har hört är att Skattemyndigheten (eller nån annan myndighet) annars bestämmer ett namn på barnet.
Det började nästan bli lite spännande. Vad skulle de välja? Kanske något namn som ingen fått på väldigt länge, för att skapa balans i den svenska namnsdagskalendern? I så fall skulle det förmodligen bli ett dubbelnamn typ Britt-Marie eller Ann-Kristin, sånt som man mer associerar till sextioåriga rektorer eller vårdbiträden, snarare än bebisar.

Well, Isobel har hon ju hetat länge (länge och länge, allt är ju relativt. Men hela sitt liv i alla fall!) Men det handlar om de övriga förnamnen. Det finns så många vackra (flick-)namn, och det är verkligen inte säkert att jag någonsin får fler döttrar. Så jag vill passa på.

Och det är inte så enkelt som att ta de tre översta namnen från vår lista, för de namnen var för lika varandra. Det känns inte heller bra med tre långa namn (alltså gick Tigerlily bort.) Fram för allt, och detta kan säkert fler lärare där ute hålla med mig om, så vill man (jag) helst inte ha ett namn som någon nuvarande eller tidigare elev redan heter.

Men till slut kom vi överens om en väldigt fin, och förhoppningsvis unik, namnkombination:
Isobel Savannah Nova.

Inga kommentarer: