tisdag, mars 02, 2010

världens bästa Chopin

Även om det är lite fånigt att fira födelsedagsjubileum av döda personer, så är varje tillfälle att få någon att lyssna på Chopin ett bra tillfälle. Han föddes just idag för 200 år sedan, men hela 2010 har utropats till Chopin-året av Polska Institutet - som gör det med den äran, får jag säga, det har redan getts flera intressanta Chopinkonserter i Stockholm nu i vinter.


Så, även om jag älskar Kent och Britney och The Postal Service och Band of Horses och Beatles och alla dom andra, så har jag ett tvångssyndrom om att upplysa mina pianoelever om att Frederic Chopin var den obesegrade mästaren bland kompositörer. För det finns ingen som skrev så vackra melodier och tog tillvara på tonerna från världens vackraste instrument (pianot alltså) så som Chopin gjorde.

Det går kanske inte att säga att Chopin är anledningen att börja spela piano, men väl att fortsätta spela. För det är en enorm förmån att kunna framkalla denna underbara musik själv med mina egna fingrar. Genomsnittligt är det rätt svåra notbilder, men även de enklaste valserna fungerar som terapi ibland, åtminstone för mig. Några minuter vid pianot med t.ex en vals i moll eller Regndroppspreludiet kan räcka för att sortera lite jobbiga tankar och intryck.

Och det funkar också att "bara" lyssna! Jag är förbluffande dålig på att veta vilka klassiska musiker som framför musik bäst, och vet inte heller vem som är världens främsta Chopintolkare. På Spotify finns tiotusentals Chopintracks, som funkar som middagsmusik, städmusik, pluggmusik, skrivmusik, och att bara lyssna ytterst koncentrerat på. Jag sätter på Relaxing Chopin ibland till kvällsgröten när mina barn behöver varva ner, och samma effekt garanteras i en trång t-banevagn med Chopin i iPoden.

Här är det kanske allra vackraste stycket genom tiderna (alla genrer) Fantasie Impromptu, som Chopin skrev som 24-åring. (På youtube finns videos med lågstadieelever som spelar detta. Amazing.)



Här finns noterna till Fantasie Impromptu.
Länk till sajten om Chopinåret
Dagens 'Under strecket' i SvD om Chopin (och hans sjukdomar. Eller inte.)
Bloggpost om Xbox360-spelet Eternal Sonata om Chopin

Inga kommentarer: