tisdag, maj 25, 2010

bloggtorkan beror på det stundande bröllopet.

Näst intill alla bloggposter jag påbörjar nuförtiden(ibland bara på planeringsstadiet i mitt huvud, ibland som ett färdigskrivet vasst inlägg som deletas i sista stund) handlar om hur irriterande det är med Det Kungliga Bröllopet, och de förfärliga proportioner det antagit.

Det är inte på något vis hemligt att jag är republikan, men jag ville verkligen hålla isär min uppfattning om stadsskicket från faktumet att en med mig jämnårig kvinna, om än med ett underligt yrke, ska gifta sig. Det är så lätt att låta missunnsam och bitter och klagande om man är skeptisk till något som har med kärlek och glädje att göra.

Men det finns ju så enormt mycket att invända mot. Victoria verkar bara vara smart och trevlig, och förutom kungen själv, som ju står för förstklassig humor så fort han talar, så är hon den enda man (jag) kan stå ut med i kungafamiljen.
Det är enormt listigt att bjuda så mycket på sig nu inför bröllopet. Vad roligt att vi får komma kronprinsessan så nära. Eller hur. Det är anti-frågor som vanligt. Som ger antisvar. Ingen av dem ser någon anledning att ens skoja till det, för att krydda tillvaron lite. Av tre möjliga (och positiva!) svar, vilket tror du uppges i tv då?

- Vad hos Kronprinsessan var det du föll för, Daniel?
1) - Hennes vältränade kropp!
x) - Att hon är berest och har smak för fina viner.
2) - Hur lång stund har jag på mig?

Om de åtminstone kunde prata om ofarliga, opolitiska saker kring bröllopet. Varför önskade de sig Carola och Roxette (jag är sjukt besviken på att Per Gessle uppenbarligen tackat ja till inbjudan)? Gillar de verkligen Carola och Roxette eller ville de ha t.ex. Thåström och Green Day men SVT sa nej, eller ville de egentligen att ABBA skulle återförenas just på deras dag (men ABBA sa nej)?

Och är det inte konstigt att två till synes vettiga människor, som säger sig uppskatta naturen etc. inte tycker att det är det minsta genant hur stort detta kommer att bli? Kan man sitta lugnt och tycka att man självklart förtjänar att ens bröllop kostar 20 miljoner?*) Är det inte direkt pinsamt? Och att det ska vara godtagbart att pappan betalar hälften (vem betalar hans lön?)
Det är väl bara att rycka på axlarna om någon vanlig civil medborgare råkar ut för ett brott den 19:e, eftersom 2000 poliser ska finnas på plats kring bröllopet (och 3000 militärer!)

Jag antar att de på allvar aldrig själv kilar in på Coop eller Åhléns. För det är ju skämskuddevarning på att se sig själv fronta Delicato-kakor och stormlyktor. Det finns tydligen ingenting som inte kan få Det Kungliga Bröllopet-prefix. Det Kungliga Bröllopet-hårbalsam, Det Kungliga Bröllopet-SL-remsa, Det Kungliga Bröllopet-munsårsplåster, Det Kungliga Bröllopet-badlakan.
 
*) Dock, icke att förglömma som bör räknas bort från 20 miljonersfakturan: Slottet kommer att gå miste om tre veckors intäkter! - De tre veckorna svider naturligtvis, sade Carin Bergström, chef för husgerådskammaren, men hovet ska ordna en särskild utställning i september där en del av brudparets lysningspresenter visas upp.

Inga kommentarer: