söndag, januari 01, 2006

Skitlång årssammanfattning

Oj vad längesen jag skrev! Men julveckan ÄR ju stressig, och sen har A. och jag tillbringat hela julhelgen i Malmö (jag hade skrutit om en snö-fri skånsk jul, men nejdå, det var värsta snöstormen, till och med flygen var inställda!)

Iallafall, jag ska göra ett försök att sammanfatta 2005 populärkulturellt...

Årets konserter:
Kent, turné 19, Storängsbotten i maj. Kent är Kent är Kent.
R.E.M, Globen, januari. För att vi hade sjukt bra parkettplatser och att Michael Stipe sjunger så bra.
The Magic Numbers, Mondo, september. Oersättlig pop-stämning!

Årets konsertupptäckter:
Frida Hyvönen, på flera ställen, men främst på Ugglan, precis innan hon hajpades!
James Blunt, på Mondo i somras, precis innan världen börjat tralla på You're beautiful, som om det vore en Ketchup Song. James var gullig, blygsam, fortfarande generad över applåder, och sjöng bedårande vackert!
Cocorosie, KB (Malmö). För att de är väldigt kreativa, och uppfriskande oengagerade i publikens respons!

Årets album
Kent - Du och jag döden
The Cardigans - Super Extra Gravity
Au Revoir Simone - Verses of Comfort, Assurance and Salvation
Death Cab for Cutie - Plans
och förstås Amy, Frida och Magic Numbers.

Årets debutanter:
Amy Diamond! Sjunger Alicia Keys och Shakiras hits bättre än originalen, dessutom ett mycket väl godkänt debutalbum med nya låtar (som Idol-deltagarna skulle mått bra av)
The Magic Numbers Fantastiska låtar, fantastiska sångröster. Jättecoola! Åh, varför känner jag inte dem?!
Junip - a.k.a José Gonzales (nu erövrar han världen!)
Hello Saferide. Precis vad vi behöver nu.
Au Revoir Simone. Coola electrotjejer, riktigt bra låtar.

Årets Nu Först Vaknar Världen
Katie Melua, album 2
Kelly Clarkson, album 2
Martha Wainwright
Nouvelle Vague, debut som släpptes 2004.

Årets mest överskattade
Robyn. Be mine! är en fruktansvärt jävla grymt bra låt, men inte resten av skivan, och inget annat förutom Show me love. Dessutom, ms R är väldigt påfrestande i intervjuer, hon är knappast den första som startat eget skivbolag, och hon hade ju kapital till det...
Laleh. Hon är begåvad och verkar klok och ödmjuk, men inte ens Live Tomorrow förtjänar den cred som den fått, och de svenska låtarna enligt Cornelisreceptet är pinsamma!
Agnes. Idol 2005? Seriöst?

Årets (av mig hett efterlängtade) besvikelser
Coldplay X & Y, album. Jo, bra...men...inte i närheten av de 2 förra skivorna.
Depeche Mode - Playing the Angel, album. Inte så bra som förstasinglen Precious utlovade. Fast jag vill ändå se dem spela i Globen i mars...
iTunes Music Store lanseras i Sverige. Trevligt att även svenskar får köpa musik lagligt. Men vad är poängen med worldwide web om man inte får köpa worldwide musik?

Årets TV
Six Feet Under - varför sände SVT inte säsong 4?!
Desperate Housewives - hur kan alla hålla sig, den blir bara bättre och bättre!
Lasermannen. Väl värd investering för SVT

Årets läsupplevelser
Fredrik Strages Fans. Värd hajpen!
John Aivide Lindquist - Hanteringen av odöda. Nästan lika bra som Låt den rätte komma in
Klas Östergren - Gentlemen. Ja vadå, jag hakade på trenden, jag hade faktiskt inte läst den, men jag hade redan Ismael, för Jocke Berg säger sig ha inspirerats av den!
Elle - förstås. Riktigt läsvärda reportage. Tyvärr bara en sida var till böcker, film och musik.

För övrigt:
- vad hände med Idolen Daniel Lindström? Jobbar han på posten igen eller?
- det är s k a n d a l att Brad verkligen är tillsammans med Angelina. Heja Team Aniston!
- jag fattar inte grejen med Lost!? Kan inte någon förklara!

Och. Det saknas en Årets Låt. Jag vet. Men ska det vara Årets Bästa låt i mina öron som utkom 2005? Hmm. Då måste det bli sista spåret på Du och jag döden, Mannen i den vita hatten (16 år senare). Vi ska alla en gång dö. Fantastiskt.

PS. Fast Sugababes Push the button är mest avundsvärd. Samma 3 ackord runt runt i hela låten..!
PS2. Eller t.A.T.u:s All about us, som både är skitbra, och har en vers som består av en stigande Bb-durskala. Nej fy nu måste jag sluta.

1 kommentar:

Anonym sa...

Sitter på bibblan och tar mina första stapplande steg vid en dator och som träning tog jag fram ditt namn. Jag har inte börjat läsa din bok ännu. Tragglar med en bok som min vänninnas mamma skrivit PÅ FINSKA.