söndag, juli 30, 2006

jäkla geting

På stranden i Falsterbo. Mamma och pappa och jag pratar om en artikel i dagens Sydsvenskan, om att det är sjukt många getingar i Skåne i år. Och vi minns mina två enda stick, samma sommar när jag var ca 5-6 år, i stugan i Båstad. (ena på läppen pga glassätande och en på fingret!)
I samma sekund som pappa säger "nu har du en under armen" lägger jag naturligtvis ner armen rakt på en jäkligt elak geting. Alltså shit vad ont det gör! Jag trode han satt kvar, att han fastnat, det kändes som den borrat sig in i min hud! Som tur var hade vi allting med oss som tidningen rekommenderade som huskurer; isbitar och Alvedon (jo tydligen ska det hjälpa att strö en krossad Alvedon på sticket!)
Nu har det gått fyra dagar och även om min hud är slät och fin så är underarmen som en stor rosa hård bula. Funderar på att stämma Vellinge Kommun (den kommunen är vida känd för att inte släppa in inkräktare...)
Men det är egentligen inte det. Det är principen att jag är så snäll mot djur. Jag äter absolut inte demm, och jag dödar inte dem. Jag fångar spindlar och flygande insekter som tagit sig in i mitt hem och släpper ut dem i fönstret. Men nu funderar jag allvarligt på att lägga av med det. Om detta är tacken.
Och nästa sommar då, när jag har en mjuk liten bebis bredvid mig? Jag kommer bli superarg om någon / något sticker henne. Men det struntar väl insekterna i.

Inga kommentarer: