måndag, augusti 14, 2006

pappersväggar

Hur bra är inte novellsamlingen Pappersväggar, av John Ajvide Lindqvist!? Det är alltså samma kille som skrev om vampyren i Blackeberg (som alla har läst) och som skrev Hanteringen av odöda (som inte fullt så många verkar ha läst.) Den sista och längsta av dessa tio berättelser är en fortsättning på just den boken, så kanske man inte ska vänta så länge emellan som jag gjorde. Lindqvist gillar Morrissey och det märks både på rubriker och små låtcitat inne i novellerna. En grej jag verkligen reagerade på är att skräck tycks jämställas med Döden i olika skepnader, eller iallafall människans fasa inför döden. Ingen av berättelserna handlar alltså egentligen om något annat övernaturligt, bara döden på olika sätt. Fast inte så mysiga sätt heller. Mest...ormliknande...konstigt nog.

Jag äger bara den första av dessa tre böcker (kommer du ihåg det KNAPP!?) men egentligen ska man ha alla tre, bredvid varann för de är så stilrena och snygga!

Andra bloggar om: , , ,

1 kommentar:

Anonym sa...

Jaaadå, det gör jag. Den är så snygg så, fast jag har inte heller sett den på länge..... Men det ska jag fixa! Jag lovar!