söndag, november 26, 2006

orup faktiskt

Orup är uppenbarligen tillräckligt kreddig för att vara med i Sonics årssummerings-panel (det är en liten dröm jag har, att få vara med där) och han var omslagspojke (och intervjuad länge) i sensommarnumret av tidningen Ondskan. Applåd för det!

Klart inte allt han gjort varit bra, men en ganska stor andel låtar iallfall. Och han har ju koll på popmusikhistorien och står för varenda litet lån / inspiration han använder till sina kompositioner. Därför är bookleten till den första samlingsskivan Flickor förr och nu (dvs inte greatest hitsplattan som kom härom året för att krama mer pengar ur Lena Ph's Det gör ont-framgång) en stunds riktigt stimulerande läsning! Han beskriver hur han kom på nästan varenda litet stick och intro.

Nu finns det en helt ny CD, Faktiskt. Jag har bara hunnit lyssna några gånger men jag är nöjd. Och vilken underbar samhällsskildring en låt som Indiedrottning är:



Hon var en indiedrottning ifrån Vänersborg
Hon hade kort svart page
och hon tyckte att jag var gammal och alltför folklig,
men hon hade mitt första album
Hon hade pluggat fem terminer på Berghs och Beckmans
Och sedan jobbat inom långvården sen dess
Hon hade tredjehandskontrakt på Skånegatan...


Och i Med dej i mina tankar får han nästan till lite Jocke Berg-feeling i texten:
...Men jag önskar jag kunde säga att jag har saknat dej,
Ja, jag önskar jag kunde lova att jag vaknar upp med dej i mina tankar/.../
Inget att säga dej. Inget att säga varandra.

Inga kommentarer: