onsdag, februari 07, 2007

dustin o'halloran

På soundtracket till Marie Antoinette förekommer inte mindre än tre särdeles vackra pianostycken, endast döpta Opus 16 osv. Jag har förbannat mig själv för att som pianist inte kunnat höra vad det var för stycken, av vilken kompositör. Men det visar sig vara pianisten själv, Dustin O'Halloran, som komponerat. Kallas det ändå klassisk musik, även om det är skrivet på 2000-talet? Hmm. Klassisk stil, får man väl säga.

Det jag får fram om Dustin, från hans fina hemsida, är att han är ena halvan av en duo som heter Devics, och att han började spela piano som 7-åring, men när han flyttade till sin far vid 13 års ålder blev det ett uppehåll i pianospelandet på tio år! Just det faktumet är intressant, jag tycker att jag spelar skitdåligt nu efter bara 4 månaders mammaledighet med inte alltför många stunder vid pianot.
Iallfall har jag skaffat Piano Solos II till att börja med, och den är vacker utanpå och rakt igenom. Lugn och regnig, får man säga så? (Fast det känns också lite underligt att rekommendera Dustin när jag aldrig rekommenderar oslagbara pianokompositören Chopin...)
Dustins myspace-sida kan man lyssna på några Opus, och det finns även en video, men den kan ni lika bra se här i min blogg*. Gör det, den är som ett stort målat konstverk!
*) åtminstone trodde jag att jag hade postat den via youtube. Men den kanske dyker upp senare...

Inga kommentarer: