onsdag, april 18, 2007

flaska, än så länge

Alltså jag tyckte att jag var smart och duktigt miljövänlig när jag önskade mig en WasserMaxx i julklapp (det är alltså en snyggare variant av Soda-Streamern). För varför köpa och bära hem vatten som transporterats i lastbilar många smutsiga mil när vi har perfekt vatten i kranen? En liter köpt kolsyrat vatten kräver 500 gånger mer energi än samma mängd vatten ur egen kran.

Anyway, det medföljer två pet-flaskor som man använder. Så såg jag att det finns ett bäst-före-datum på flaskorna. På själva flaskan! Vad händer med den plastflaskan efter juni 2009?
Börjar den avsöndra något farligt kemisk poly-gift, eller börjar flaskan bara att läcka? Är det så med alla flaskor, att de bara håller i två-tre år? Jag tycker att det verkar bisarrt...

2 kommentarer:

Anonym sa...

Jag har en soda stream, på mina flaskor finns det också bäst före datum. Jag frågade personalen i butiken om detta, men de sa att det är bara ett fel och inget att bry sig om. Det tror jag dock inte för fem öre på! Med tanke på att det är en grej i botten på flaskan och att bästföre datumet finns på flera olika modeller.

//linda

http://lolina.blogspot.com

annalin sa...

Jag är nästan mer nyfiken än irriterad. Fast jag lär bli skitarg om det inte går att köpa lösa flaskor nånstans, för det har jag aldrig sett...