torsdag, maj 17, 2007

feist - the reminder

Swedish people, i'm proud of you. Nej inte för något som har med Eurovision Song Contest att göra alls, men för att jag ser att Feist ligger sjua på albumlistan med The Reminder, som släpptes för ca en månad sedan. Det är en jättefin skiva, så det är inte det som förvånar mig, men jag kanske inte uppfattat Feist som särskilt kommersiell.

Det var inte fruktansvärt längesen som jag trodde Feist var ett band, men det är ju blott sångerskan Leslie Feist. The Reminder är hennes fjärde soloalbum (hon är med i ett band som heter Broken Social Scene också) och det är en ganska spröd skiva, singer/songwriting på hög nivå, även om jag tycker de poppiga låtarna är mycket roligare än de lugnaste.

Till exempel är The Park och Honey honey lite väl avskalade, så där som CocoRosie låter rätt ofta, som om det är inspelat i en garderob med en massa kreativa ljudeffekter som man ändå tröttnar på. Det behövs en enormt catchy melodi för att det ska bära sig, och så är inte fallet här. Då hade det varit roligare om det verkligen var ABBA:s Honey honey som Feist tolkade på detta sättet.

Singlarna One Two Three Four och My moon my man är små må-bra-låtar, och mina favoriter, fast allra vackrast är nog The Water - även om den är lugn - för den återger verkligen känslan av vatten med hjälp av en xylofon.

Lyssna på Feist's My Space-sida här. En spontan gissning är att Maia Hirashiwa redan har gjort det, flera gånger.

Inga kommentarer: