måndag, juni 25, 2007

melpo mene

Jag har haft min iPod sen "innan dom blev så små", och det finns en hel del gamla spellistor däri. Idag har jag lyssnat på en som jag kallat "Spröd Pop", vilket dessutom är en hel egenpåhittad genre (enbart i min iPod alltså) och bland artisterna fanns ganska mycket Kings of Convenience, Club 8, "tidiga" The Concretes osv (spellistan är inte uppdaterad på 2-3 år). Men fram för allt, som en glad överraskning för mig själv, Melpo Mene!

Jag köpte Dont' Save Me-ep:n (deras första) helt ovetandes, när jag köpte en samtida José Gonzalez-ep på Record Hunter, eftersom det enligt personalen var samma stil. Melpo Mene är ett band, men allra mest en kille som heter Erik M (där M står för Mattiason, men det framgår inte på ep:n.) Jag föll genast för de luftiga, lagom melankoliska men ändå hoppingivande små pop-pärlorna.

Melpo Menes myspace-sida finns inga nya låtar, den nyaste är Jedi från Jedi-ep:n som släpptes för nästan exakt två år sedan. Det kom ett album, Holes, i november 2004, som musikaliskt var jättefint förstås, men usch så besviken jag blev att det låg i ett tråkigt vanligt jewel-case, alla ep:s är vackra matta pappfodral med rena konstverk på.

När jag tittar på Melpo Menes officiella hemsida står det att de nu skrivit på för ett franskt distibutionsbolag och därmed finns tillgängliga i Frankrike. Och visst, sånt kan väl ta sin tid. För det känns som ett lite väl långt uppehåll, inte bara för min skull utan för deras egen också. Nuförtiden är det nog svårt att göra en Jakob Hellman, och bli legend efter ett enda album...

MEN där står också att bandet jobbar med nästa skiva Bring the lions out, och som en liten uppmuntran avslutar de med "There's a good feeling in our bodies".

Kika gärna på hemsidan, man kan ladda ner ca en minut av alla låtar.

9 kommentarer:

Anonym sa...

Jag har hört att skivan är på gång och att den ska komma tidigt i höst. Någonstanns i cyberspace ska dessutom ett par ofärdiga låtar från albumet cirkulera men jag har inte sett något. Jag tror det kommer bli en fin höst med Melpo, denna mystiska akt som inte sagt hej till världen ännu, men vi vet.....vi vet. / Stefan O.

annalin sa...

Ja du har en klar poäng där Stefan. Man ska kanske bara vara glad så länge MM är en hemlighet. Helt plötsligt kanske de är nya The Ark.

Anonym sa...

läste ett rykte på nätet om att
anna ternheim och lisa ekdahl ska medverka på nya skivan. ingen aning om det stämmer men det låter typiskt melpo, att gå sin egen väg.

jag gillar att melpo tar tid på sig och inte låter sig stressas bara för att det byggs upp en hype. min kompis känner erik lite avlägset och hon säger att han är världens skönaste kille.

peace out! melpo rocks! / elsa :)

annalin sa...

anonym; fast vad menar du med byggs upp en hype? Tycker du det? Jag har åtminstone inte sett/hört/läst nåt om MM - utanför min egen lägenhet - på åratal... Är uppföljaren hypad?

Anonym sa...

.....alltså ingen hype såsom att alla tidningar skriver "hetast just nu" och per bjurman släpper en bok i ämnet.

men bland musikälskare i det tysta har jag märkt en förväntan och hype kring melpo och nya skivan.

min poäng är bara att jag tror på melpo och att resan precis bara har börjat till skillnad från många akter som bara har en låt och massa pr. jag gillar deras försiktighet.

take care girl! / elsa igen

annalin sa...

Okej Elsa, då är jag med.

Men ååh, kan man inte känna sig...kluven också?! Visst unnar jag MM framgång, men samtidigt vill man ju behålla en del saker för sig själv! Typ, att det inte ska bli konserter på alltför stora arenor osv. Den där försiktigheten du beskrev är väldigt viktig...

Anonym sa...

jo visst...
det är mysigt när det är litet.

men jag tror absolut att melpo precis som många andra akter kommer kunna pyra i hemlighet och värna om känslan och romantiken ett bra tag framöver.

nu åker jag på lite semester.
vi hörs framöver och tycker till något om nya skivan.
puss puss / Elsa

Anonym sa...

Vi älskar Melpo Mene så otroligt mycket. Melpo når så djupt! Visst längtar man till en ny skiva.

///Anders och Emma

Anonym sa...

Hej, vad kul att du gillar Melpo Mene. Maila över din adress, så skickar jag över nya plattan så kan du recensera den på din blogg.
mvh, Per, info@triadapromotion.se