tisdag, juli 03, 2007

summer of 69, eller 89, eller 2007

De finns ju de som verkligen förespråkar album-formatet som sådant, och jag har tyckt att det bästa mellantinget uppstod sedan man kan köpa vilka låtar man vill ha från hela skivan (dvs inte bara singlarna.) Men det får onekligen sina konsekvenser. Hitlistan på P3, som numera är en renodlad digilista visar denna vecka hur konstigt det kan bli.

På förstaplatsen ligger Markoolio, med en ny sommarlåt, Ingen sommar utan reggae*)

Plats 25: Peps Blodsband - Oh Boy
Plats 40: Bryan Adams - Summer of 69
Plats 44: Ted Gärdestad - Sol, vind och vatten
Plats 48: Gyllene Tider - Sommartider
Plats 49: Tomas Ledin - Sommaren är kort
Plats 51: Ted Gärdestad - För kärlekens skull
(en sommarlåt bara för att han sjunger att marken blir grön igen!?)
Plats 57: Peter Lundblad - Ta mig till havet
.
Min pojkvän brukar klaga på att vår generation aldrig får en chans att bli nostalgiska eftersom vår ungdoms hitlåtar aldrig riktigt upphört att spelas, och det är bara att hålla med. Jag skyller rätt stor del på de nischade reklamradiokanalerna, och det överflödiga utbudet av färdigköpta blandskivor.
Så vilka är det som köper dessa låtarna på listan i juni 2007? Vem är det som inte redan har dem i något format,
och som dessutom lyckas undgå att höra dem från en radioapparat nära dig, på en strand var som helst i Sverige...
*) Markoolio, jag kan tänka mig att byta ut en sommar i framtiden mot att jag får ett sammanhängande år utan minsta lilla antydan till reggae.

Inga kommentarer: