måndag, augusti 27, 2007

bröllop i ekotemplet

Precis som typ varannan människa jag känner, var jag på bröllop i helgen. Undrar om det är för att det svenska sommarvädret ofta är stabilare i augusti som så många valt att knyta banden just denna helgen?

Det var faktiskt den första borgerliga vigseln jag bevittnade, fast man kanske ska kalla den för kunglig, eftersom den hölls i Hagaparken, i Ekotemplet. Det låter väldans rätt i tiden, men har snarare med att det ekar att göra, än med ekologi. Om inte Gustav III var 200 år före sin tid, det var han som lät bygga det som sommarmatsal, eftersom han älskade att äta ute, men tydligen var för fin för att sitta på en picknickfilt i gräset i vackra Hagaparken.

Om nu inte vädret är nyckfullt nog, så ligger det även en viss spänning i att Ekotemplet inte går att boka, och att det är en populär vigselplats. Hela vårt bröllopssällskap fick stå och trampa en bra stund, eftersom det redan pågick en vigsel när vi kom, och på väg därifrån mötte vi ytterligare ett ekipage.

Middagen och festen var också trevliga, fastän jag hade smått goda skäl att vara tvivelaktig till den manliga delen av gästerna, eftersom jag sett den ocensurerade videon från svensexan. Men knyter man bara en slips kring halsen förvandlas nästan vem som helst till en gentleman...

Inga kommentarer: