torsdag, september 20, 2007

hysteriskt roligt

Det är faktiskt alldeles för sällan man skrattar så man får ont i magen, men det gör jag av den helt hänsynslöst roliga bloggen Katastrofala Omslag!

(Jag fick tipset från Quetzala Blanco, som av någon outgrundlig anledning börjat blogga på Veckorevyn..!)

I våras kom det en bilderbok som hette Sveriges sämsta skivomslag, och den har ju samma upplägg. De tre författarna, eller redaktörerna snarare, har gjort ett gott arbete, men det beror säkert på förlagets tillbakahållsamhet att bildtexterna inte får innehålla några direkta personliga påhopp.

Så är ju, än så länge, inte fallet på en bloggerblogg, vilket Herr Dryck utnyttjar och han drar sig inte för att beskriva bandmedlemmar som syns på omslagen som inavlade eller intellktuellt retarderade. Texterna är ännu roligare än själva bilderna!
Åh, jag undrar vem denne Herr Dryck är! Han har ju verkligen en sällan skådad skrivbegåvning, om än väldigt cynisk. Han skulle platsat i redaktionen för de tidiga omgångarna av 100 Höjdare! Ge honom ett eget program NU!




Jag har också en hel erfarenhet av otroliga skivomslag, och då menar jag inte från mina karriärhöjdpunkter på Stockholms största skivavdelningar, utan vid sorteringen av LP-donationen som kulturskolan där jag jobbar fick från den verkligen lokala radiostationen!

Fast det var inte enbart läckra dansbandsomslag, utan även solo-herrar som spelar t.ex dragspel eller fiol, och väljer att posera i grovstickade tröjor nedstänkta av målarfärg. (Det underbara namnet Kjell Kraghe kommer hela tiden upp i mitt huvud...)
Sen finns det nästan en helt egen genre, i synnerhet tyska skivor, som oftast har en helt topless kvinna som enda omslagsbild, vilket är totalt ovidkommande för musiken.
Och så DRICKS det mycket på skivomslag, det är ölstop och cocktailglas om vartannat.

Precis innan jag lämnade arbetsplatsen, för ett år sedan, så häftade jag upp de ca tio bästa LP-fodralen längs korridoren. Men det går ju inte att motivera någon som helst musikalisk rekommendation för eleverna. Det är ju faktiskt lyteskomik.

Fast man skrattar inte så mycket åt hur folk ser ut, utan tanken på att någon faktiskt har tyckt att just ett sådant omslag varit en lysande idé...

Inga kommentarer: