tisdag, november 13, 2007

klagovisa om slangar

Det har gått troll i våra slangar här hemma. Först gick hela munstycket av till kranen i köket. Och det var så himla bra, förutom att man förstås kunde byta mellan "samlad eller spridd" stråle, så kunde man dra ut munstycket för det satt i en slang, som en dusch, och vi har utrustats med hela tre diskhoar (plus diskmaskin, rena diskparadiset).
Men sådan görs inte längre tydligen, så nu har vi en visserligen snygg men inte alls lika praktisk rostfri båge, som dessutom sitter så högt upp att vattnet "studsar ner" och stänker.
Allra roligast var det väl i väntan på den nya kranen, då hade vi ett stort vitt duschmunstycke i plast. Med såna mjuka duschstrålar. Det tog två minuter att fylla en flaska med vatten.

Nu har duschslangen hoppat av, och även om jag trycker tillbaka den så stannar den inte, om man vill ha någorlunda tryck i slangen. Tänk om hyresvärden inte vill fixa den eftersom vi satte dit en helt egen kran när vi flyttade in? (jag är kräsen, jag gillar inte när det är olika kranar för varmt och kallt.)

Allt detta påminner mig om att bo på hotell. Då brukar det alltid vara något med vattenledningarna man får ha överseende med. Att det antingen inte går att spola, eller så spolar det i tre minuter varje gång. Och jag hatar såna hotell där det bara är badkar med kran, och ingen duschslang. Seriöst, vem blir ren på det viset?

Inga kommentarer: