måndag, december 03, 2007

benådning

Spontant tycker jag att ordet benådning låter som att slippa under ett dödsstraff, men det visade sig gälla en rask avskrivning av ett livstids fängelsestraff.
Nu blev jag bara så nyfiken på varför han släpps ut, och jag hade säkert inte ens funderat över det om det inte var så att hela motiveringen till beslutet har nämligen hemligstämplats i 60 år.

Jag önskar jag kände nån kriminalvetare (är det ett yrke) som kan förklara typ att det är kutym att uttrycka det så, och att det egentligen bara finns två olika skäl till att livstidsdömda fångar släpps ut.

Han kanske är döende.

Men fortfarande. Sextio år!? Inte en chans att jag lever då. Jag ska nog klistra in denna artikeln i min dotters fotoalbum och uppmana henne att ta reda på orsaken. Så får vi se om hon lyder sin mamma när hon är sextioett...

Inga kommentarer: