lördag, december 15, 2007

nu vet jag vad johnny menade

För tjugo år sedan (åter)vann Johnny Logan Eurovision Song Contest med Hold me now, och den slicka balladen har man ju hört lite då och då sedan dess. Fast jag fattade aldrig riktigt vad den handlade om. Jo, om kärlek förstås. Men ändå, det låter som att det är två personer som är eller precis har varit ihop, som har avskedssex, eller kanske bara en avskedsdans. Om båda nu älskar varann så mycket, varför måste de skiljas åt då? Är kanske Johnnys's tjej döende? Det är inget som tyder på det. Eller ska de bara skiljas helt enkelt? Det är väl inte så ofta det går så ömt och romantiskt till.

Men idag fick jag en helt annan uppfattning, utan att ens lyssna på låten.
From now on, you'll be with someone else instead of me...
Så sjunger man knappast med sammetslen stämma om man blivit dumpad för nån annan. Nej jag tror helt enkelt att Johnnys föräldraledighet var över.

Som min. Idag var min absolut sista föräldralediga dag (åtminstone med Little B). Nu är jag bara en vanlig arbetande mamma. Fast med svag panik av att inte fått ut maximalt av tiden med barnet. När man alldeles precis fått sin bebis, så säger ett dussin andra föräldrar till en att man ska ta vara på den här tiden, för den går så fort.
Och då tänker man att, va fan jag ammar varannan timme, hur kan jag mer ta vara på tiden.
Men nu bara känner jag att vi kunde lekt ännu mer. Varför ville jag ligga kvar i sängen den där timmen innan Teletubbies?


...though I won't be there anymore, I will always love you...

Inga kommentarer: