torsdag, december 27, 2007

oscar peterson

Om jag inte varit så upptagen av julfriden utan i stället tillbringat lika mycket tid som vanligt med att läsa nättidningar, så hade jag redan vetat att Oscar Peterson var död, eftersom han dog redan i söndags. Men det hade onekligen lagt sordin på min julafton...


Det hade varit coolt som pianist att skriva hur inspirerad jag är av Oscar Peterson. Men tyvärr hörs det inte på mitt spel att jag har lyssnat en hel del på Oscar, särskilt för 8-10 år sedan. Jag har alltid varit så glad att han var levande, till skillnad från de andra legendariska jazzmusikerna som var på samma nivå. men jag visste att han var över 80 och hade haft en stroke.


Han gjorde varenda liten standardslinga intressant. Och shit vad snabb han var! Även om Oscar var verksam hela livet så tycker jag 60-talsinspelningarna är de allra finaste, med bara trion (med Ed Thigpen och Ray Brown.)
Hymn to freedom är nog mitt favoritjazzpianostycke genom tiderna. Både att lyssna på, och att spela själv.

Rest in peace, Oscar. Du var verkligen den allra, allra bästa.

Inga kommentarer: