onsdag, januari 02, 2008

facebook kan leda till nåt gott

Jag undvek skickligt att skriva om facebook-trenden som ett känntecken för hela 2007, men för mig har det bara varit positivt. Eftersom jag hatar stökiga skrivbord och osorterade skivhyllor går min less-is-more-teori även att spåra på min profilsida. Alltså vägrar jag roliga väggar, superväggar, vampyrbett och alla virtuella ölkrus och snöbollar. Nej, jag vill inte veta vilken drink jag är, eller om någon säger Yes! till mig (på en fråga jag inte ens ställt.)


Men jag har börjat träffa tre helt olika gamla vänner som stått mig nära igen, IRL alltså, och det är värt mycket. Och i mellandagarna hade vi faktiskt en liten men väldigt trevlig gymnasieklass-återförening. Allt började med att jag scannade in två gamla klassfoton från mitten på nittiotalet, när man var som allra snyggast (en tredjedel av klassen hade väst på bilden. VÄST! Inte jag dock.) Och sedan startade värsta diskussionen i bildkommentarerna, det blev som en liten återträff bara det.

Någon kom på den brillianta idén att ses när de flesta återvänt till Malmö över julen. Fast det blev bara fyra stycken. (Ja, en femte rusade in tre timmar efter avtalad tid, kramade alla och fick sen akuta problem men lovade att ringa om en kvart. Och hördes naturligtvis aldrig av igen. Det var verkligen precis som på den gamla goda tiden.) Men annars kändes det väldigt ångestbefriat att träffa gamla gymnasiekompisar, jämfört med filmen Klassfesten som passande nog gick på tv samma dag. Men tre av oss gick på Musikhögskolan samtidigt, så det kändes inte som vi enbart var tonårsvänner.

(Det är riktigt synd att det inte "fanns" bloggar när jag gick på Musikhögskolan. Det hade varit kul att fungera som en hemlig Gossip Girl. Som bara levererade sanningar. Jag har aldrig förr eller senare varit med om ett ställe där det intrigeras så mycket.)

Man kan undra varför (betal!!-)sajten StayFriends fortsätter att kämpa, med sina fula annonser, när Facebook totalt tagit över syftet...

Fast sen Facebook bestämde sig för att "snygga till" friend-listorna så kan jag inte längre se hur jag känner folk. Det kanske inte är ett problem egentligen, men man ombeds ju fortfarande kryssa i hur man känner varann när man får en ny invite...

Inga kommentarer: