lördag, februari 02, 2008

adele

Jag är nog inte den enda som fascinerades av videon till Chasing Pavements, där ett par - som just omkommiti en bilolycka! - utför någon slags liggande dans på trottoaren, som för att gestalta hela sitt förhållande.

Låten är ju ännu bättre än videon, och det är återigen en väldigt ung brittisk tjej som gjort en lysande debutskiva. Adele kan visserligen jämföras med Lily Allen och Kate Nash för att de är från London, och därav har samma dialekt (även när de sjunger) och att de var knappt 20 när de slog igenom.
Men röstmässigt påminner Adele betydligt mer om Amy Winehouse, fast lite mindre nasal.
Adele Atkins fyller 20 i år, så det är inte svårt att gissa varför hennes debutskiva heter 19.
Det är nånting med henne som får mig att tänka på Leela James (fast jag minns knappt hur hon låter).

Adele kan nog ha en rätt soulig framtid, hon kanske kan bli "den nya Joss Stone", eller, det finns nog plats för båda. Efter 3-4 mer eller mindre aktiva lyssningar på skivan är jag glatt överraskad och vill höra mer. Jag har en tendens att bli uttråkad av långsamma låtar, men det är välproducerat och rent, och Adeles röst funkar till en ensam gitarr såväl som till mer pampiga arrangemang (som i Chasing Pavements).

LyssnaAdeles myspace-sida.

Inga kommentarer: