lördag, februari 02, 2008

bäst-före-datum

Det här med bäst-före-datum är ständigt förbryllande för mig. Alltså, varför vissa produkter behöver en bäst-före-märkning alls.

Jag har tidigare skrivit om att plastflaskorna som används till sodastreamern har ett sista förbrukningsdatum. Idag hittade jag ett tampong-paket som absolut inte får användas efter 2011. Undrar vad som händer då, lossnar snöret eller..? (det bör påpekas att märket inte var obFleur utan Up to Date...det kanske verkligen betyder något?)

Alldeles nyss kastade jag torrvaror som jag trodde höll i en evighet.
Men nej, såna här fördrinks-snacks som heter knusprige sesamstangen (på tyska) håller drygt ett år,
och Apotekets motsvarighet till nutrilettbars (Modifast) håller två år, fast det är nåt chokladmaterial på dem så det är okej.
Saltå Kvarns Pumpakärnor "höll" inte alls länge, jag tycker jag nyss köpte dem. Men det kanske är för att det är helt ekologiskt.

Inga kommentarer: