måndag, juni 09, 2008

blå toner från den fjärde våningen

Med förvåning och vemod läser jag att NK Musik & Nöje ska stänga.
Inte ens på grund av bristande lönsamhet, utan för att NK-huset hellre vill ha något exklusivt märke som kan betala mer hyra än en filial till Megastore.

Jag har jobbat två julsäsonger på just denna skivavdelning, och det var visserligen hektiskt, men inte särskilt enformigt, även om många timmar i kassan blir lite drygt (åh denna jäkla plombering! - Köp en bra skiva från början i stället, hände det att jag utbrast!)

Prinsessan Lilian vägrade av princip att visa leg när hon betalade med kort, vilket orsakade merjobb. (ett år köpte hon en Santana-CD, en annan gång Peter LeMarc. Jag tror båda var till kungen.)
Robert Aschberg ställde så grundliga frågor om den finstilta texten på baksidan av en DVD att jag befarade ett tv-reportage: - Ikväll i Insider: Butikspersonalen har ingen aning om de olika bildformaten!

En gubbe skulle prata om sommaren i radio (på juldagen!) och hade fått tips på låtar som kanske passade in. Han tänkte inte köpa skivorna, nej nej, men han ville lyssna på dem, eftersom han inte kände till någon av förslagen...
...som var Öppna landskap, Änglamark, och flera liknande.
Jag valde det snabbare alternativet, och sjöng refrängerna för honom, tyst och snabbt.
Hur radioprogrammet blev vet jag inte, men han var nöjd och glad när han gick därifrån.

Vi var många som jobbade under jularna, många jättetrevliga, några snorkiga som inte hälsar. Ibland jobbade man en timme efter stängning, och då kunde det hända att (dåvarande) chefen köpte upp ett flak öl till personalen. Vi fick låna hem filmer och skivor tills nästa dag, och handla till inköpspris (plus moms).

Det hade kanske inte varit lika roligt i längden, men på vissa sätt kommer dessa korta säsongsarbetena på NK vara det lämpligaste jobb jag någonsin haft.
Kan man önska mer än att vara tvungen att ha svarta kläder och sortera skivor i bokstavsordning - på arbetstid?!

3 kommentarer:

Faster Sven sa...

Exceptionellt mysig läsning. Lättviktsnostalgi. Jag sitter här och ler...

annalin sa...

Va!? Jobbade vi där samtidigt?

annalin sa...

Eller så gillade du verkligen bara texten..!
:-D