tisdag, september 30, 2008

the magic number

Sedan mobiltelefonerna blev inte bara ett komplement utan en ren ersättning till de fasta/hemtelefonerna, så har man ingen nytta av att ha bra sifferminne.
För man ringer ju aldrig någonsin ett nummer manuellt längre.
Möjligen knappar man in ett nummer allra första gången, men egentligen får man oftare folks [nya] nummer via sms.

Jag har en speciell avdelning i hjärnan bara för sifferkombinationer. Därför kan jag fortfarande rabbla [hem]telefonnumrena till obehagligt många av mina klasskamrater i grundskolan.
Men jag tror att mitt sifferkontor vill ha jämn påfyllning.
För jag märker att jag memorerar OCR-nummer, när jag sitter och registrerar mina återbetalningar till CSN. Det är riktigt, riktigt onödigt!

Jag kommer ihåg folks födelsedagar också, och det brukar inte ses som fullt lika psycho, utan tvärtom uppskattas. Men sedan Facebook började påminna om Vänner som snart har födelsedag finns det ingen som helst poäng med den "talangen" heller...

Inga kommentarer: