söndag, januari 04, 2009

trompe l’œil

Har man inte hört (läst) att det går dåligt för museerna sedan gratisinträdet togs bort?
Det gäller iallafall inte Nationalmuseum en dag som den här.
Och då var det ändå vackert väder i Stockholm idag. Svinkallt, men gnistrande strålande sol.

Redan klockan halv ett var det fullsatt i restaurangen och lång kö i både museishopen och entrékassorna. När vi väl kommit upp på den aktuella utställningen Lura Ögat var det tjockt med folk, som rörde sig ganska organiserat åt samma håll, man var tvungen att gå i samma ordning som "alla andra".
Jag brukar inte ha svårare att koncentrera mig i trängsel, men idag var jag totalt ofokuserad på konsten, så undrar om jag ska skylla på besökarantalet att jag faktiskt tyckte att utställningen var tråkig och överreklamerad? Jag hade verkligen förväntat mig något mycket mer spännande utifrån Nationalmuseums beskrivning.

Det kanske skulle varit bättre att bara köpa utställningskatalogen för 175:- och titta på bilderna i lugn och ro. Men det kändes lite väl simpelt, när man faktiskt var på samma ställe som dessa målningar. Lite väl nedladdningsgeneration, liksom...

Inga kommentarer: