tisdag, februari 17, 2009

då ska du dra ända ända in i Hälsingland

Straffet för att jag ville höra Tomas Andersson Wijs Hälsingland var att Spotify därefter försåg mig med Dra ända in i Hälsingland. (my God, låten har en egen artikel på Wikipedia).

För många år sedan såg jag ett svenskt underhållningsprogram (misstänker att det var Allsång på Skansen men är inte helt säker) där Thore Skogman uppträdde. Någon kom in med typ en kilometer papper, vilket skulle innebära alla låtar Thore hade skrivit. Fast jag minns att jag undrade om det var en lista med enbart titlar, eller alla låtarna på noter, det tar väsentligt olika mycket plats!

Thore är upphovsman till 1032 låtar hos STIM, vilket är rekord. Och imponerande.
Fast egentligen inte. Inte om det är samma kvalitet som Dra ända in i Hälsingland. Har han skrivit samma dragspelsschottis med nonsenstext tusen gånger (och dessutom lite Pop-opp-i-topp) så ska aldrig mer ett ont ord yttras om Tomas Ledin.

Ovärderlig Thore-kuriosa:
I Årjängs kommun finns Thore-stugan, ett museum över Thore Skogman som innehåller hans scenkläder inklusive en legendarisk blågul kostym, foton och tidningsurklipp.

Inga kommentarer: