måndag, juni 08, 2009

montessori-måltid

Första dagen på nya dagiset idag. Så mycket saker som jag inte vet, men som jag är nyfiken på.

Men en del saker jag visste - med vissa fördomar - om Montessoripedagogik bekräftades direkt. Barnet ska lära sig självt, läraren ska endast uppmuntra inlärningen.
Tror inte det blev särskilt mycket mat i magen för Lilla B första lunchen, trots att den var nylagad av dagisets egna kock. Hon har aldrig ätit med kniv förr, och nu ska hon både lägga upp mat själv, skära, äta med två bestick (och därefter bära bort sin tallrik, och torka sin plats med en liten wettexduk.)
Sa jag att de inte använder hakklappar?
Och jag som lät alla ombyteskläder ligga kvar på det förra dagiset, för att skickas till behövande barn i Afrika. Det finns nog tillräckligt många behövande barn på Kungsholmen, åtminstone i behov av ombyten i rätt storlek, om det hamnar mat på precis alla kläder.

Jag ångrar att jag inte var ännu hårdare i min ursprungliga tanke om att enbart köpa svarta barnkläder, jag vek mig redan i storlek 74. Det är ju verkligen nu som ketchupfläckar kan behöva kamoufleras. Små vita bebisspyor syntes ju ändå.

Vilka fantastiska stavningsförslag jag fick (av datorn) på "montesorripedagogik".
Waldorfpedagogik, flumpedagogik, monteringsfärdig och monteringsplatta!

Inga kommentarer: