torsdag, juni 04, 2009

rabarbercobbler

Rabarber är nästan det bästa jag vet, och i morse fick jag en stor kasse full av lilla B:s fantastiska dagisfröken.

Det är så enkelt att bara slänga ihop en enkel smulpaj när man har någon fin råvara hemma, just därför att det går ovanligt lätt att få både hembakat och en anledning att få dessert/fika.

Men jag tyckte att rabarberna var värda något lite mer avancerat för en gångs skull, och provade ett recept från Tasteline, Rabarber- och jordgubbscobbler, vilken beskrivs som ett mellanting mellan smulpaj och pudding.

Det märks att jag inte är en allt för erfaren receptläsare (nä jag sa ju just smulpaj, and I meant it.) När det står Vispa ihop smör och socker i en bunke, ska man vispa tills det blir nån slags fluff eller? Ska man ta fram smöret i god tid? Jag slutade när smör/sockerröran var ungefär som mjuk marsipan...

Sen envisas de med att kalla det som uppenbart känns som en kakdeg (cobblern) för smeten, och uppmanar bakaren att täcka över frukten i formen med smeten. Men lätt. Möjligen skulle det gå att kavla ut den till ett degtäcke. Frukten flyttar sig när man försöker bre på deg. Det blev 7-8 fläckvis klumpar med deg i stället.
Allt ordnade upp sig i ugnen dock, och cobblern såg nästan ut exakt som på bilden, och smakade underbart. Sött, men lovely. Jag hade jordgubbar i också, fast inte proportionerligt lika många som receptet föreslog...

Inga kommentarer: