torsdag, juli 16, 2009

britneykonserten

Det här är den enda bloggen jag vet som har en separat britney-kategori, men ändå har det inte kommit någon recension av konserten i måndags (vilket beror på en resa).

Man kan säga så här, konserten levde upp till mina förväntningar, eftersom de inte var så himla höga. Jag visste att det skulle bli en show snarare än en konsert. Men jag visste inte att jag skulle tycka att en show var så pass roligt..!
(Att jag trots allt ville gå var ju för att Britney alltid är bättre än ingen Britney.)

Det var en ytterst demokratisk föreställning. Britney sjöng en vers åt höger, gick några steg åt 90 grader och sjöng nästa där och så vidare, för att hela publiken runt den runda manegen skulle få lika mycket framifrån-tid. Mellan var-varannan låt var det trollkarlar, dvärgar, akrobater och andra som underhöll. Själva sångtiden var nog bara 20 minuter effektiv tid, och jag hade absolut föredragit en betydligt mindre konsert med fokus enbart på musiken. som en AOL-session eller gamla MTV Unplugged (fast det har aldrig varit aktuellt!). Eftersom det är sångerskan Britney jag tycker så mycket om.

Det är bara synd att jag och Britney (eller hennes crew) har helt olika uppfattningar om vilka låtar som är bra. Nu hade jag ju läst setlisten innan, eftersom jag föredrar att vara utan överraskningar framför en konserttimme av frustration. Jag förstår att hon inte vill sjunga Oops i did it again för miljonte gången, men vemvemvem ville höra t.ex. Ooh ooh baby eller Get Naked?

Det värsta är, att det känns som att Britney inte sjöng själv. Knappt alls. Ingen kan vara i så god form att de kan studsa runt i 1,5 timme och sjunga alla låtar exakt som på skiva, utan att rösten ens skakar lite. Eller, hon sjöng kanske, men förmodligen ovanpå sin egen inspelade röst.
Everytime är undantaget, den fina balladen kändes mer dynamisk och ögonblicklig. Jag visste inte att den låten var med, och det var precis som på förra turnén, The Onyx Hotel, att hon satt på en gunga högt upp i luften och sjöng. Väldigt synd att det inte var ett helt ballad-set med iallafall tre mer avskalade sånger.

Alla jublade som fan när Baby...one more time kom mot slutet, men jag tyckte inte att den lät särskilt pigg. Då var isåfall Toxic roligare, om det handlar om gamla godingar. Jag är inte på konserten för att bara höra gamla Max Martin-låtar, men urvalet kunde ändå varit mer varierande. Britney är någon av de bästa sångerskor jag vet (jo faktiskt) men antingen så jobbar hon med fle slags människor eller så har hon inte så bra smak helt enkelt.

Inga kommentarer: