tisdag, juli 28, 2009

inga ord kan bli för stora, vad har jag att förlora

Det är inte ofta jag "vågar" erkänna att jag inte vet allt om ursprunget för en låt. (Okej, en bra låt, eller en jättekänd låt. Det finns massor av meningslösa låtar jag inte vet något alls om.)

Men inte visste jag att det var Peps Persson och hans Blodsband som gjorde originalet till låten Rus. (Det är inte ens så himla länge jag har vetat att Peps hade spelat in den överhuvudtaget, ändå är det en över 30 år gammal låt.)
Jag trodde förstås att Lill Lindfors, som numera är mest känd för låten, tack vare den effektiva IQ-reklamen, var först med att framföra Rus.

Men lyssna! Även om sångrösterna är totala motsatser, så är låtversionerna inte helt olika, och det känns som att artisterna faktiskt skulle kunna ha ömsesidig respekt för varandra.
Jag gillar ju Lills röst, ungefär som en svensk version av Astrud Gilberto, även om hon inte bara gör vacker bossa nova utan också några av de finaste gamla svensktoppslåtarna.

Peps gillar jag nog mest för att han är en skön skåning, men man får väl säga att han åtminstone är den som genom åren lyckats bäst med att göra reggae på skånska...

Inga kommentarer: