torsdag, juli 23, 2009

when pigs fly

De flesta flygbolag skär ju ner på mat ombord, eller tar närmare bestämt numera ut en extra avgift för den. Jag flyger ofta med Malmö Aviation mellan Stockholm och Malmö, och uppskattar att de fortfarande bjussar på smörgås och dryck.

Men att det ska vara så knivigt att få en köttlös macka! Om man inte sitter längst bak resp. längst fram, där serveringen utgår ifrån, så är det stor chans att den vegetariska andelen är slut. Alla hänvisar till nån annan. "Säg till vid incheckningen/vid gaten/när ni boardar". Det "ska" normalt vara 5% vegetariska mål, men ofta finns det bara totalt 2 portioner, vilket alltså inte räcker ens till bara vår familj.

Nu är inte jag särskilt petig, jag kan tänka mig att avlägsna t.ex en korvbit, jag tror inte att den infekterar salladen eller brödet på något sätt. Men hade det inte enklast att göra alla smörgåsarna köttfria? Även den mest inbitne, grönsakshatande köttälskare står väl ut med en timmes flygresa utan en skiva skinka eller en korvbit..?

Inga kommentarer: