söndag, juli 05, 2009

what the f*ck is Orinoco Flow?

När jag var liten tyckte jag att Enyas Orinoco Flow var något av det somrigaste som fanns. Fortfarande tycker jag att hela soundet lyckats återge en sval undervattenskänsla - vilket faktiskt är en skön motsats till de beachpartypumpande låtar man annars klassar som somriga.
(Dock behövdes det bara en eller två Enya-låtar till för att jag skulle få nog av hennes sång.)

Nyss hörde jag en cover på Orinoco Flow. Den har ungefär ingenting alls att göra med originalet, förutom den lilla strofen "sail away, sail away" (som här följs av ett "sail the pain away"). Det är mest en rolig grej, tycker jag, för jag förstår inte riktigt om Cilihili & Da Book vill nå reklamradiokanalerna eller dansgolven med den här discotolkningen. (Cilihili är ett alter ego för Cecilia Nordlund, som sjungit med t.ex. Marit Bergman och Fever Ray.)

Hur som helst, Cilihili ställer åtminstone den helt befogade frågan What the fuck is 'Orinoco flow'? What does it mean?

Ladda ner låten (mp3 från It's a trap.)

Jag ville egentligen lägga till Enya-videon här - men det verkar inte finnas någon, bara en massa hemmagjorda bildspel. Fanns det aldrig någon video?

Inga kommentarer: