onsdag, augusti 12, 2009

alla visar tungan

Kan inte butikskedjor ta någon slags "patent", på att få använda ett visst tema på sina tryck? Åtminstone för en säsong, typ att "endast H&M får ha Hello Kitty-tryck på vår/sommarkollektionen 2009". När det gäller barnkläder lär man sig till slut vilken butik som har vad, som att Åhléns säljer kläder med Pippi Långstrumpmotiv och Lindex kör med Bamse-tryck (och nej, jag köper faktiskt inga av dem till mina döttrar!!)

Men Rolling Stones. Detta gamla rockband, fortfarande existerande, men mig veterligen inte speciellt aktuella just i år. Så varför ser jag den berömda tungan på tröjor precis överallt? Inte bara på mer självklara ställen som Punkt Shop eller CDON, som kanske har Stones i sitt ordinarie utbud. Nej, även TopShop och Lindex anser att en tungtryckströja är helt oumbärlig i årets höstgarderob.

Jag vet att vissa sliter sitt hår över sånt här, nytryck av gamla turnétröjor och sånt. Men jag tycker inte att det gör något. Rolling Stones är inte särskilt indie, och efter 47 år som band är det ganska sannolikt att vilken svennebanan som helst haft möjligheten att faktiskt gå på deras konserter.

Var jag köpte min "årets Rolling Stones-tröja"?
På H&M:s pojkavdelning (alltså pojkar upp till storlek 170). Det är ju bara praktiskt med en speciell lapp i kläderna för namn!

Inga kommentarer: