måndag, augusti 17, 2009

packmästarens packlista

(Ap-)Skämtet med Christer Fuglesang skulle faktiskt kunna bli verklighet. Teoretiskt. Jag har inte sett en uppmaning spridas så minutiöst någonsin, tror jag.

Christer ser fram emot resan - vilket är ganska naturligt med tanke på att rymdresor borde vara det självklara ändamålet om man är astronaut till yrket. Han ska gå två rymdpromenader, och berättar även om sitt speciella ansvarsområde.
– Jag kommer vara packmästare under rymdfärden. Vi har med oss tre ton med nya saker till rymdstationen, bland annat stora ställningar.

Packmästare, alltså. Okej. Bara det, att Expressen nyligen publicerade Chrilles egen packlista (som jag läste om i Josefines roliga blogg.) Foton på frun och barnen, Alvedon och kanske en fulltankad iPod var inte så aktuellt. Nej, detta packar Christer ner inför RYMD-resan:

- En dalahäst
- En replika av Norsk Romsenters Nobelfredspris-medalj
- En schackpjäs
- Minifrisbee med texten "Come fly with me"
- Wargentinmedaljen för Kungliga Vetenskapsakademien
- Polhemsmedaljen för Sveriges Ingenjörer
- Olympiastandar för Sveriges Olympiska Kommitté
- Vimpel för Kungliga Operan
- Silversked för Sametinget
- Neutraline-mjukis för Cern
- Flagga, Djurgårdens IF Fotboll
- Göteborgskarta för Vetenskapsfestivalen.

Det känns helt klockrent, va?
Han ska säkert placera ut föremålen i rymden nånstans (eller ännu hellre överräcka dem till en alien). O, vad jag känner mig stolt över att vara svensk, när DIF:s stolta blå fana snart vajar ute i galaxerna. Undrar om det sitter pr-folk runt om i Sverige nu och darrar av frustration över att samerna representeras i rymden i stället för t.ex. Acnejeans eller Sony Ericssons walkmanmobiler.

Inga kommentarer: